tablemount, extraordinary winetasting, PE - Reisverslag uit Alicedale, Zuid-Afrika van Susan Poeder - WaarBenJij.nu tablemount, extraordinary winetasting, PE - Reisverslag uit Alicedale, Zuid-Afrika van Susan Poeder - WaarBenJij.nu

tablemount, extraordinary winetasting, PE

Door: suzy

Blijf op de hoogte en volg Susan

03 Mei 2009 | Zuid-Afrika, Alicedale

Zaterdag 25 april
Tijd voor weer een verhaaltje.. gister maar besloten de Tafelberg op te gaan. Je weet wel. Die platte berg bij Kaapstad :P het weer was goed, als in, zo goed ik verbrand mn hasses op de berg goed. Eenmaal aan de voet van de berg kun je twee routes kiezen; de easy route van 8 km lengte, of de niet zo easy route van slechts 3 tot 4km... Niet te vergeten dat je wel 1 km tot 1 ½ omhoog gaat... erg stijl dus. En ja hoor, wij gaan gewoon voor de niet zo easy route, want dat gaat sneller! Na 3 stenen kom je doodleuk een bordje tegen met de melding: are you sure you wanna do this? If not, return here. Aaaaaaah we gaan gewoon vrolijk door. Na 20 minuten lopen de eerste stop, en het eerste jointje voor tattoo erik. Eigelijk zijn we daarna elke 20 minuten wel gestopt, en ik vond t lopen ook echt niet leuk! Na een hoop vloeken , tieren, schelden, nog meer schelden, liters water en zweet tot en met, komen we na iets meer dan een uur een vent tegen die ons verteld dat we nu ongeveer 30% erop hebben zitten. Voor mijn gevoel waren we er bijna!! Maar nog niet helemaal blijkbaar... Nog meer vloeken, nog meer tieren... Maar we hebben t wel mooi gered. Boven gaat de fles champagne open, genieten van t uitzicht en uiteindelijk maar terug gegaan met de lift. Vlak voor de lift komen we erachter dat we de auto te ver naar achter geparkeerd hebben, en een mini hike volgt van nog weer 2 km :P ach dat kan er ook nog wel bij...

Daarna moesten we nog weer de koffers ophalen, want we hadden geen zin meer in de crappy backpacker Bluemountain met uitzicht op een bouwput. Dus ik mn nieuwe holy bible erbij gepakt, en gekeken voor een backpacker aan de kust. Geweldige verblijfplaats genaamd Afrique du Sud, en voor minder dan 14 eu pp een eigen kamer MET eigen douche en balkonnetje, vlakbij de kust. Semi in een keer gevonden, snel inchecken, douchen en klaarmaken, want een etentje stond om half 8 te wachten.

De avond was dus gevuld met een tafeltje voor 2 bij MAMMA AFRIKA. Het restaurant voor de toerist hier. Live bandje met afrikaanse muziek, wild vlees, en 20 klasgenoten van Nick die perse een tafel naast ons wouden. Gezellig hoor.... Als voorgerecht vegetarische soep, maincourse Springbok, en mn desert werd in de fik gezet omdat t gevuld was met rum en Amarula, heerlijk gecarameliseerde banaan met vanille ijs. Daarna heerlijk gaan slapen.

Vanmorgen werd ik met een uber chaggie hoofd wakker, want ik hoorde iets wat ik bijna elke dag in Nederland hoor. Regen! What the hell.. We hadden al geboekt voor vandaag; Robbeneiland. Best gaaf, alleen t weer was gewoon ruk. Dus ik met mn rotkop de auto ingestapt, op weg naar de haven. Onderweg nog een paraplu gekocht, crazy 14 euro voor een paraplu. Gierige zuid afrikanen... Heb door de regen niet veel kunnen zien helaas, twee konijntjes gespot op t eiland, en gelukkig was onze gids een komische hindoe dus dat maakte t wat leuker. Wel had hij de nare eigenschap om de hele tijd aan zn tepel te zitten, erg bizar. Gezien waar Nelson Mandela heeft geslapen en toen wou ik ook wel weer terug. Na een heerlijke hete douche in slaap gevallen en straks weer lekker eten...

Zondag 26 april
Ik ga verder waar ik gister gestopt ben. Omdat we zo lazy as hell waren, twee films hebben gekeken toch maar besloten een pizza te bestellen voor een kleine 9 euro. Blijft nice dit land, waarin de euro zeer sterk is tegenover de rand. Al is het de afgelopen weken gedaald van 13 rand naar 11.

De planning was om vandaag Cape Town te verlaten, want Kaap de Goede Hoop zat er niet in met t weer waar we vanuit gingen. Het was dan ook erg mistig vanmorgen. Na een vlugge douche en de koffers ingeladen te hebben starten we de auto... en nog een keer.. en nog een keer.. tot er helemaal geen geluid meer uitkwam. Even tussendoor.. Ik vind t ergens best wel weer lullig om dit te vertellen maar t moet er gewoon in!! Want dit is best wel weer een typische actie van Nick Everts. Wat namelijk t geval was, hij had de mist lampen aan laten staan nadat we terug kwamen van robben eiland. We waren dus 18 uur verder en de auto was echt helemaal dood. Na de zuid afrikaanse anwb gebeld te hebben waren we back on track op weg naar Robertson om wijn te gaan proeven. De zon was inmiddels weer terug en daarmee ook t vakantiegevoel!! Helaas wel omdat het zondag was, alles gesloten hier en besloten we een slaapplek te zoeken. Blijft toch een mooi avontuur. Elke avond ergens anders slapen en niet weten waar je de volgende dag bent of slaapt.

Net buiten Robertson hebben we een geweldige Bed & Breakfast gevonden van een ouder stel wat oorspronkelijk uit Nieuw Zeeland komt en erg gastvrij is. De kamers hier zijn iets prijziger, maar 16 euro blijft weinig als je ziet wat je er voor krijgt. Het uitzicht van onze kamer is adembenemend. Een vijver voor met op de achtergrond een gigantische berg, waar op dit moment de zon aan t ondergaan is. Iets verderop hebben de eigenaars nog een gigantisch stuk grond met druiven voor wijnen waaronder de klassieke merlot, chardonnay en sauvignon blanc.

De eigenaar had bij binnenkomst nog een tochtje geregeld met de kano. Maar na een hoop gespetter van stoney Erik begon t frisjes te worden en zijn al vrij snel terug gegaan. Momenteel zit ik alleen op een kingsize bed, terwijl de rest van t tuig op weg is naar de lokale Pick n Pay; de super de boer van Zuid Afrika, om boodschappen te halen voor de tweede braai van de vakantie. Nu nemen we t er ook van! De afgelopen dagen vrij zuinig geleefd, dus vanaaf gaat t even los hier. De eigenaar kwam hier net met t aanbod de wijn te proeven van hun land wat even word afgetapt voor 25 rand per fles (ga uit van 2 euro). Hiervoor hebben we een rode wijn van de merlot en sauvignon, en een witte van de sauvignon blanc. Morgenochtend wacht ons een groot ontbijt voor 4 euro.

Over een aantal dagen ga ik al weer naar huis en daar baal ik best van!! Het gaat zo snel en er is nog zo veel te zien!!! Morgen gaan we door naar Oudshoorn, een tocht van 400 km. Daar gaan we struisvogel rijden :P en nog iets met een tour door de grotten heen dus wordt weer leuk!!!

Het is trouwens niet alleen het adembenemende landschap wat zo facinerend is, maar ook de cultuur, de mensen en de politiek. Het is echt een totaal andere wereld. Dingen zal ik missen als de Appeltizer (appelsap met prik), de toast with chicken and mayonaise (niet zo vet als in nederland), natuurlijk de happymeals bij de mac voor 2 euro, het landschap, de hoge bergen en the wildlife... Maar ook genoeg dingen die je liever niet ziet, als de veel te grote townships waarin mensen onder golfplaten wonen, mensen op straat die je smeken om 2 rand voor eten voor de kleine, en de wederkerende apartheid doordat ANC keihard alle stemmen binnenhaalt met de verkiezingen.

But overall is het de meest leerzame en facinerende reis is die ik gemaakt heb. Je komt zintuigen tekort hier. Het land dat je niet alleen moet zien en horen, maar ook moet proeven, ruiken, aanraken... kortweg gewoon moet beleven.

Dinsdag 28 april 2009
En we gaan weer verder waar ik gestopt ben. Na dus sochtens wakker worden en de afwas van onze rommel van gisteravond weggewerkt te hebben gaan we vandaag wijnproeven. Geweldige aan deze omgeving is, is dat er honderden wijnmakers zitten en overal mag je proeven... zonder dat t iets kost :D dus na de eerste wijnfarm al aardig teut en 2 flesjes meegenomen; 1 flesje witte chenin blanc, en 1 desertwijntje. Uber uber zoet natuurlijk, maar zo lekker! Die gaat echt wel mee naar huis! Na 2 wijnproeverijen hadden we t wel gezien en gingen we door naar Oudshoorn. Eerst zouden we maar opzoek gaan naar een slaapplaats. Dus hoppaaa de Coast to Coast erbij, en zoeken. We kwamen uiteindelijk uit bij Paradise Backpackers. 4 sterren onder de backpackers (waarschijnlijk alleen omdat er enkel oude knarren kwamen met hun wandelschoenen en hun buideltastjes). Daarna weer uit eten voor minder dan een tientje pp. Een flesje Amarula aangebroken en daarna gaan slapen.

Inmiddels dus ochtend op deze dag... Wakker worden met een telefoontje van Erik Kaspers: “gutenmorgen, over een uur gaan we weg!” ... Onder de douche, aankleden en weg waren we weer.
Als eerst gingen we naar de Cango caves ongeveer 20 km buiten Oudshoorn. Hier kregen we een rondleiding van een man die, hoe zal t ook niet, Erik heete. Nou ja, in t Xsosa was t kmboeleklakoeeloe ofzo, but he called himself Erik. Je kon kiezen tussen twee routes, de standard, en adventure. En de meesten van ons metteen; ja leuk adventure we zijn toch op vakantie dus doen we t ook... alleen bij t aanzien dat je door gangetjes van ongeveer 30 cm moest kruipen hebben ze er toch maar vanaf gezien.. Ik vond t opzich wel interressant om stalagmieten en druipstenen te zien van 400 miljoen jaar oud, en de oudste van 800 miljoen jaar oud... Maar blijkbaar waren er bepaalde mensen die t toch niet zo boeiend vonden, en de trip door de grotten ging ook verder met om de 5 minuten een natte vinger in je oor en t laten waaien van rectale parfum... Ach elke vakantie zn charme.
In eerste instantie zouden we naar Oudshoorn gaan om op de stuisvogels te rijden. Ik had al fimpjes gezien over hoe dat ging. Die beesten zijn best wel onnozel. Ze krijgen dus eerst een zakje over hun hoofd, dan moet je er op gaan zitten en dan krijgen ze een mep op hun kont en dan ga je er als een gek vandoor!! Maar eenmaal aangekomen bij de Cango Farm kon het feestje niet door gaan want vanwege de regen een paar dagen terug was de grond te zacht. Helaas...

In de auto gestapt en op weg naar Port Elizabeth. Een tocht van ongeveer 470 km. Onderweg ook gewoon weer in slaap gevallen en pas in PE weer wakker geworden. Even gesmuld bij de Mac en toen weer zoeken. Hier weer een backpacker gevonden, de goedkoopste tot nu toe. 190 rand voor een double, dus 9 euro per persoon :P Omdat ik dus zo heerlijk heb geslapen in de auto kan ik nu niet slapen en lig ik ook in een kamer met hier en daar wat freaky insecten.

Morgen (of eigelijk over 7 uurtjes alweer) gaan we dan eindelijk naar Addo Elephant Park. Dit is eigelijk wel een van DE parken waar je geweest moet zijn. Er is genoeg aan wild spul te zien hier dus heb ook heel veel zin in morgen!! Als t goed is, dan wordt t weer ook echt goed morgen. Dat betekend dus, als we terug zijn van Addo, lekker zonnen a la playa!! :D

Donderdag 30 april
En en paar uur na mijn vorige verhaaltje ging de wekker die een tijd aangaf van 05:01... Op naar Addo! Geen zin in Make-Up, aangezien de kans vrij klein is een scout tegen te komen van Elle magazine ofzo :P Dus voor de zoveelste keer de koffers pakken, nog even tanken and heading on the freeway. Na enige frustratie om half 7 en nog eens 30 km omrijden komen we via een township bij de ingang van het park. Voordeel is dat de rest van de jongens hier studeren en dan krijg je blijkbaar korting. Verder word er niet gecontroleerd, dus wij konden ook door voor studenten. Scheelt toch weer 75 rand...

Bij de tweede kruizing van het park zijn lange Erik en Kaspers Erik rechtdoor gegaan. Waar ik best blij om was want blijkbaar hadden wij aan t einde van de dag meer gezien dan hun! Gelukje voor ons. Binnen een uur hadden we al 3 grote mazzels gehad. Op een een of andere manier krijgen we de dieren haast letterlijk in onze schoot geworpen. Ze liepen gewoon over de weg! Heb hierdoor fantastische foto’s kunnen maken van leeuwen, olifanten, buffels en meer. Al direct bij binnenkomst lagen er twee leeuwen heerlijk te relaxen langs de weg. Een half uur later was metteen een van onze hoogtepunten. We werden omringd door maarliefst 12 olifanten. Een hele kudde kwam uit de bosjes en rechts wan ons kwamen er nog twee en links van ons nog 1. We konden nergens meer heen met de auto! Echt hele mooie foto’s gemaakt hiervan. Even verderop huppelt er vrolijk een struisvogel over de weg, later nog een stel zebra’s. Later nog een gigantische schildpad waarmee ik nog op de foto sta! Echt geweldig!!
Nog even een souvenirtje gekocht, wat gegeten en op weg naar Alicedale. Hier gingen we de campus bekijken waar Nick en Erik gestudeerd hebben de afgelopen 9 weken.

Daarna zijn we naar Mondola’s gegaan. Onderweg vond een van de gweldige acties van Nick plaats. Waarschijnlijk bijna net zo geweldig als de lege accu in Kaapstad. Nee ik denk wel groter. Aangezien we nu 100 km land inwaarts zaten, in een een of ander klein afgelegen dorp zonder internet, en geen mens die ook maar iets uitvreet hier. Bij het dichtslaan van de deur voelde Nick metteen de paniek al opkomen... De sleutels zaten nog in de auto!!! Omdat dit niet de eerste keer is dat hij dit voor elkaar krijgt, stond ik er ook niet echt van te kijken... Gelukkig kwamen we Bogani tegen, een lokale gast die hier veel regelt op school voor de studenten enzo. Binnen 5 minuten had hij een mannetje gefikst die met wat gepeuter na 15 minuten zonder de auto te beschadigen in had gebroken in onze auto!! Doet ie vast niet vaker.... Op naar mondola’s.

Hier komt de nieuwe campus voor de studenten te staan en ze waren nog druk bezig met verhuizen. Hier gingen we slapen vanavond!! Echt een heel raar idee dat t bed waar ik nu op zit, straks iemand komt te wonen voor 9 weken. En misschien ik ook wel als ik hier ga studeren! Erg grappig!

Daarna zijn we nog even naar t zwembad gegaan en nog even in de zon gelegen, want t weer was top!!
Uit eten geweest bij Louis en daarna was ik ook echt stuk. Was immers ook al vanaf 5 uur wakker..

Vandaag word onze chille dagje! Straks even souvenirs halen, beltegoed en moet ook even mn ticket bevestigen. Daarna de hele dag in de zon niks doen!!! Tough life here in Africa...

vrijdag 1 mei

dahm wat gaat de tijd toch snel.
we konden vandaag terecht bij Brian, zon gast hier met een eigen wildlife park; Bushmans. Hier zijn we bij de Neushoorns wezen kijken, en als een stel berggeiten een Lion King-achtige rots opgeklommen waar nick zn hoogte vrees weer ging spelen. Was wel echt heel gaaf om zo dichtbij die neushoorns te zijn. Ook hebben we nog een tour van Bogani door de township gehad. Hier ben ik best wel geschrokken van hoe mensen leven onder een paar golfplaten. Waarschijnlijk duurt het nog 15 jaar voordat ze een woning krijgen van de overheid.. echt heel triest. We zijn daarna vertrokken naar PE om daar een hotelletje te pakken. Hadden we ff zin in.. doe eens gek. eerste de beste 4 sterrenhotel gepakt, the beach hotel naast de boardwalk. Echt heel gaaf..

ga nu maar weer even slapen..